Michael Hansen

Tid til ro

Michael Hansen
Michael Hansen

Med et begivenhedsrigt årti, der har budt på ny overenskomst, ny reform og en konstant skiften af pædagogiske modediller, er det tid til ro. Ro til at gøre det, vi allerhelst ønsker, og ro til at gøre det, vi er bedst til, nemlig at undervise i vores fag.

Som matematiklærer har jeg fra første hånd set, hvordan 2005 reformen, og nu 2016 reformen, har haft en ødelæggende effekt på faget. Detaljerede didaktiske retningslinjer i læreplanen og et overambitiøst pensum har erstattet fordybelse og basale færdigheder. Meget matematikundervisning er derfor reduceret til bevidstløs brug af værktøjsprogrammer uden nogen egentlig forståelse, hvilket har ført til et uhørt stort antal elever, der oplever nederlag i matematik. Særligt matematik B.

Der er derfor god grund til at holde fokus på det, der er vores kernekompetence, nemlig undervisning i vores respektive fag og genoprettelse af den privatpraktiserende lærer. GL bør derfor arbejde for bl.a.:

–         Styrkelse af gymnasielærernes professionsidentitet.

–         En fortsat kamp for at sikre de nødvendige ressourcer til vores område.

–         Fællesskab mellem alle ansatte på tværs af de gymnasiale ungdomsuddannelser.

Til elevernes fordel –  og vores egen.

Michael Hansen