Linda Lillelund Rom

En lærer er en lærer er en lærer

Linda Lillelund Rom
Linda Lillelund Rom

Har du også oplevet, at din leder havde lette løsninger til komplicerede opgaver som fx feedback på afleveringer? “Du kan jo bare lave peer-to-peer eller omlagt skriftlighed” – og så er man lige vidt i en virkelighed med alt for mange retteopgaver og alt for lidt tid til at komme igennem dem. Men det er dig og mig som lærere, der ved, hvordan man giver god feedback i vores fag, og vi skal ikke lade os spise af med pædagogisk fastfood. Der skal være tid til at give feedback, eller også skal der være en anerkendelse af, at kvaliteten falder. Der er ingen gratis genveje til god gymnasiepædagogik.

Vi er ikke fabriksarbejdere
Måske er du også blevet træt af, at besparelser serveres for lærerkollegiet som nye pædagogiske tiltag? Fælles forløb og standardiserede feedbackmodeller er nogle eksempler, jeg har oplevet på egen lærerkrop. Begge bygger på en idé om, at man kan lave fabriksfærdig standardundervisning, som bagefter kan implementeres, som om det var et stykke software i en computer. Men hey, vi underviser altså rigtig levende elever, og undervisning kan ikke uden videre sættes på formel. Hver gang vi bruger tid på disse fælles ”pædagogiske” tiltag, går der tid fra den rigtige undervisning, og det frustrerer mig i en tid, hvor tiden er knap.

Giv mig min løn! Bare det hele, tak …
Vidste du, at op til 10 % af din løn skal forhandles lokalt ifølge overenskomsten? Mange gymnasielærere lever med den månedlige mindsteløn fra Moderniseringsstyrelsen, men vi har altså ret til mere. Derfor skal det være tydeligt for den enkelte lærer, at man kan få lokale tillæg og hvordan. Også på hhx og htx.

Disse emner ligger mig på sinde sammen med mange andre, der alle udspringer af, at læreren er den, der kender sine elever og sin undervisning bedst.