Calina Fuglsang-Damgaard

Det skal være muligt at arbejde på fuld tid

Calina Fuglsang-Damgaard
Calina Fuglsang-Damgaard

Reformen og nedskæringerne har givet en ujævn og markant øget arbejdsbelastning. I alt for mange tilfælde er det op til den enkelte lærer selv at finde ud af at tilpasse sig, og det øger antallet af stressramte og presser flere over på deltid med store konsekvenser for den enkeltes helbred og/eller økonomi.

Skolerne skal ikke kunne lægge løsningen af de problemer, der opstår i kølvandet på nedskæringerne, over på den enkelte lærer. Man skal som gymnasielærer have mulighed for at få et overblik over, hvor mange og hvilke arbejdsopgaver, der svarer til fuld tid, så det er helt klart, hvornår der er tale om merarbejde. Nedskæringerne undergraver arbejdsvilkårene for lærerne og gymnasieuddannelserne for eleverne, og det skal stoppes.

Det er ikke matematiks opgave at skræmme eleverne ud af stx og hf

Med reformen har matematik på stx og hf fået problematiske læreplaner med tilhørende vejledninger. Disse læreplaner og bagvedliggende didaktiske elementer som spiralprincippet er gennemført på trods af fagligt begrundede protester fra matematiklærerne. De skal revideres for at undgå, at elevernes faglige udbytte forringes yderligere.

Det er ikke rimeligt, at et enkelt fag er udset til at skræmme elever ud af stx/hf på bekostning af deres tilegnelse af faget i almindelighed. Der skal af respekt for medlemmernes faglighed kæmpes for reform af reformen.

GL for alle medlemmer – også dem på hhx og htx
GL har en del medlemmer fra hhx og htx, hvor man har anderledes lønvilkår end på stx. Hvis GL skal være en fagforening for gymnasielærere på alle typer af gymnasier, skal GL arbejde aktivt for lønudviklingen på erhvervsgymnasierne. Målet er den højeste fællesnævner.