Uddannelsespolitik

Indhold:

Om GL-Listens blik for kvalitet og høj faglighed med respekt for de enkelte fag

GL-Listen har altid kæmpet for fagene og deres faglighed.

Vores konsekvente og konstruktive kritik af gymnasiereformen har medført flere positive reformer af reformen. Men vi mener stadig, at der kan skabes administrative og strukturelle forbedringer f.eks. i 3.g, hvor kontinuiteten i de enkelte fag afbrydes af det ene tværfaglige projekt efter det andet. Både de naturvidenskabelige fag og matematik samt fremmedsprogene lider under de mange og lange afbræk.

Vi gentager derfor vores forslag om at slå SRP og AT-eksamen sammen, således at den kendte AT-eksamen bliver del af en eksamen i SRP-opgaven.

…………………………………………………………………………………………………….

Nedenfor afsnit følger afsnit om:

1. Mere sprog – og flere sprog

Vi udbyder/opretter færre fremmedsprog; politikerne hævder ellers konstant, at de har fokus på globalisering og internationalisering, men det bliver ved buzz-ordene.

Al magt til fordelingsudvalgene, om hvem det hedder, at de indgår i et forpligtende samarbejde. Det bliver ved buzz-ordene!  Så længe ingen sætter krav til handling bag forpligtelserne, er rektorerne ligeglade. Ingen potentiel gymnasieelev kan vide sig sikker på, om et givent sproghold i f.eks.  tysk, fransk, italiensk, latin, japansk, russisk m.v. bliver oprettet.

2. SRP og AT skal kunne gå op i en højere enhed

3.g oplever mindst to store afbrydelser af undervisningen og dermed af kontinuiteten. Den ene hedder SRP, som stjæler elevernes koncentration f.eks. fra efterårsferien og indtil jul. Den anden hedder AT-eksamen, som starter efter jul og kører over flere uger, ja, måneder. Derfor foreslår vi, at AT-eksamen bliver en del af en mundtlig eksamen i studieretningsprojektet.

…………………………………………………………………………………………………

ad 1. Fordi sprog er nøglen til verden

Politikerne taler om internationalisering og globalisering, men det bliver ved skåltalerne og de fine ord.

Tidligere kunne gymnasieelever lære de klassiske sprog, engelsk, tysk og fransk. Nu ”kan” de ikke engang være sikre på at lære andet end engelsk. Fra 4 sprog til 3 sprog – til 2 sprog – til kun engelsk? Engang lovede den tidligere undervisningsminister sågar ekstra sproghold…

Derfor foreslår vi:

a)    Fordelingsudvalgene skal sikre udbud OG oprettelse af mindst 5 fremmedsprog, og kommende elever skal have mulighed for at få en oversigt over, hvor der oprettes hvilke sprog på hvilke niveauer.

b)   Udvekslingsrejser (2-3 uger) for sproglige gymnasieelever skal betales med et ekstra sprogtaxameter.

c)    Elever, der lærer sprog, kræver ekstra hårdt arbejde, og derfor skal sprog på A-niveau altid  belønnes karaktermæssigt. Det vil give noget af den tabte prestige tilbage.

Sproglig armod og provinsialisme versus sproglig rigdom og verdensborgerskab

Tosprogede elever har stadig ingen chance for at dyrke deres andet sprog (tyrkisk, urdu osv.). Det ville ellers være oplagt for den enkelte og for samfundet, hvis man dyrkede denne ekstra ressource.

Som forfatteren Jens Chr. Grøndahl så rammende har sagt: ”Valget som lilleputlandet Danmark altid vil befinde sig i: høste armod gennem sin provinsialisme eller vækst gennem udadvendthed; altså valget imellem en sprogfattigdom og en ditto rigdom.”

GL-Listen foreslår at satse på en sproglig rigdom!